Ravitsemus

Kun ravinto koostuu terveellisistä raaka-aineista, myös iho voi paremmin. Ruokavaliolla onkin keskeinen rooli ihon hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Monipuolinen perusruoka ja riittävä nesteen nauttiminen ovat terveellisen ruokavalion perusta.

SYÖ MONIPUOLISESTI

D-vitamiini on tärkeä tekijä monien sairauksien ehkäisyssä sekä luuston hyvinvoinnissa. D-vitamiinilla on myös huomattu olevan suotuisia vaikutuksia esimerkiksi psoriasiksen ihomuutoksiin.

Iho tuottaa D-vitamiinia auringon UV-säteilyn vaikutuksesta. Ravinnosta D3-vitamiinia on vaikeampi saada, mutta sitä esiintyy runsaasti kalassa ja jonkin verran esimerkiksi metsäsienissä. Ruoan vitaminoinnin johdosta D-vitamiinia saa myös maitotuotteista.

Rasvahapot ovat myös olennainen osa ruokavaliota, ja niiden puute voi heikentää ihon kuntoa. Omega-rasvahappoja on esimerkiksi kasviöljyissä, juoksevissa margariineissa, pehmeissä rasiamargariineissa, kalassa, pähkinöissä, manteleissa ja siemenissä.

Joidenkin probioottisten valmisteiden, kuten maitohappobakteerien on todettu ehkäisevän atooppista ihottumaa.

Liian tiukalle dieetille ei kuitenkaan kannata alkaa, sillä liian yksipuolinen ruokavalio saattaa heikentää terveenkin ihon kuntoa. Muista myös riittävä veden juonti, sillä ärtynyt, rikkonainen iho haihduttaa runsaasti nestettä.

Terveellistä ruokavaliota voi rakentaa suosimalla juureksia, hedelmiä, marjoja ja vihanneksia, täysjyväviljaa ja pehmeiden rasvojen lähteitä. Vältä epäterveellistä ruokaa, kuten valkoista sokeria ja puhdistettua viljaa, esimerkiksi valkoista vehnää. Ne aiheuttavat kehossa matala-asteista tulehdusta, joka voi pahentaa iho-oireita.

 

IHO-OIREET JA YLEISIMMÄT RUOKA-AINEALLERGIAT

Allergia voi ilmetä myös iho-oireina. Noin 3–9 prosenttia alle 2-vuotiaista lapsista on allergisia jollekin ruoka-aineelle. Ruoka-allergia ilmenee yleensä ensimmäisen ikävuoden aikana, mutta jotkut ristiallergiat alkavat vasta myöhemmin. Herkistyminen voi tapahtua mille tahansa ruoka-aineelle. Yleisimpiä allergiaoireita aiheuttavia ruoka-aineita ovat gluteenia sisältävät viljat, äyriäiset, kananmuna, kala, pähkinät, soijapapu, maito, selleri, sinappi, seesaminsiemenet, rikkidioksidi ja sulfiitit.

Monet koivun siitepölylle allergiset henkilöt saavat oireita koivuallergeenin kanssa ristiin reagoivista ruoka-aineista, kuten omenasta, porkkanasta, hasselpähkinästä tai soijasta. Oireet ovat kuitenkin useimmiten lieviä. Myös jotkin raa’at hedelmät tai vihannekset saattavat aiheuttaa allergisia reaktioita.

Joskus allergiat voivat aiheuttaa äkillisiä, hengenvaarallisiakin oireita, jolloin tulee hakeutua viipymättä hoitoon. Lue lisää hoitoon hakeutumisesta osiosta Milloin lääkäriin?
   
   

Lähteet

Tarkastettu 1.6.2017

Updated: 03-03-2015