Ihonhoito arjessa

Kehon ja mielen kunto vaikuttavat myös ihon hyvinvointiin. Vaikka sairauttasi hoitaa lääkäri, voi oireiden helpotusta tukea myös arkisilla valinnoilla.

 

Kuivan ihon hoito

Peseytyminen on erityisen tärkeää silloin, kun iho on huonossa kunnossa. Jos iho kuivuu helposti, saippuan voi korvata kevyellä perusvoiteella, tai voidepohjaisella pesunesteellä. Taputtele iho kuivaksi pehmeällä pyyheliinalla. Rasvaa iho pian peseytymisen jälkeen perusvoiteella. Tämä vähentää kosteuden haihtumista ihosta.


 

Viileästä helpotusta kutinaan
Kutinaa voi yrittää helpottaa viileällä suihkulla, kylmillä kääreillä tai esimerkiksi avantouinnilla. Myös mentoli viilentää ihoa aktivoimalla kylmää aistivia reseptoreita.

Stressin lievitys
Stressi voi lisätä ihon kutinaa, sillä se pahentaa tyypillisesti psoriasista ja atooppista ihottumaa. Onneksi stressin lievitykseen on useita eri keinoja. Liikkuminen, huolien jakaminen, huumori tai itsensä hemmottelu lievittävät stressiä ja voivat samalla lievittää stressin aiheuttamaa kutinaa.

Vaatteiden ihoärsytys
Karkeat vaatekuidut ärsyttävät ihoa. Valitse vaatetuksessa sileitä, väljiä ja hyvin hengittäviä materiaaleja, kuten merseroitua puuvillaa. Ne aiheuttavat vähemmän ihoärsytystä ja kutinaa. Myös saumattomien vaatteiden suosiminen ja vaatteiden silittäminen voivat auttaa vaatteiden aiheuttaman ihoärsytyksen vähentämisessä.
Hajusteiden ihoärsytys
Iho voi ärtyä hajustetuista tuotteista ja niiden allergisoivista ainesosista. Tällaisia tuotteita voivat olla hajuvedet, pesuaineet, hygieniatuotteet kuten deodorantit, tai jotkin ihonhoitotuotteet tai kosmetiikka. Ihoa saattavat ärsyttää myös liuotinaineet sekä kloori, märät ja kosteat käsineet ja jalkoja hautovat jalkineet. Myös ilmateitse kulkeutuvat allergeenit voivat ärsyttää ihoa.
Säädä kodin lämpötilaa
Kuumuus ja hikoilu ärsyttävät usein oireilevaa ihoa. Kodin liian suuri lämpötila voi aiheuttaa turhaa hikoilua, joka pahentaa ihottumaa. Sopiva lämpötila oleskelutiloissa on 21–22 astetta ja makuuhuoneissa vähän alhaisempi. Myös huolellinen peseytyminen vähentää hikoilun aiheuttamaa ihoärsytystä.
Päänahan hilseily ja rasvaisuus
Tali-ihottuma, tulehdus, atooppinen ihottuma tai psoriaasi voivat aiheuttaa päänahan hilseilyä. Päänahan rasvaisuutta ja hilseilyä rauhoittaa parhaiten pesu shampoolla kerran päivässä. Hilseilyä voi myös helpottaa apteekista saatavilla hilseshampoilla. Niitä käytetään 1–2 kertaa viikossa. Muutoin voi käyttää tavallista shampoota.
Bakteerit ja mikrobit
Etenkin atooppinen iho altistuu helposti erilaisille bakteeri-, virus- ja sienitulehduksille. Esimerkiksi uimahallin pukuhuoneeseen kannattaakin varata omat tossut mukaan sieni-infektioiden riskin vähentämiseksi.
  Tali-ihottuma
Tärkeintä tali-ihottuman hoidossa on päivittäinen pesu vedellä ja saippualla. Pesu poistaa härskiintyneen talin ja vähentää voimakkaasti lisääntyneen bakteeri- ja hiivamäärän normaaliksi iholla. Pesun jälkeinen rasvaaminen sopivalla voiteella on tärkeää.
Huolehdi ihon kosteuttamisesta
Hanki perusvoiteita muutamaa eri laatua ja kosteusastetta. Kuivalle ihottumalle tai esimerkiksi jalkapohjien iholle sopii paksumpi voide. Ohuemmille ihoalueille voi käyttää ohuempia perusvoiteita. Voidetyyppejä kannattaa vaihdella välillä, jottei iho totu niihin liikaa. Jos kaksi voitelukertaa päivässä eivät riitä pitämään ihoa kosteana, tulehdus on syytä hoitaa hydrokortisonivoiteella. Perusvoiteita käytetään tarvittaessa 1–2 kertaa päivässä.
  Valohoitoa?
Auringon vaikutus paksuntaa ihon pintakerrosta ja lisää sen keramidi- ja vesipitoisuutta. Sama vaikutus on talvisella UV-valohoidolla.
Psoriasisliitolla on UVB-valohoitolamppuja, joita voi vuokrata kotiin. Ensimmäinen hoitolähete kotona tehtävää valohoitoa varten tulee saada ihotautien erikoislääkäriltä.
Iholiitto järjestää atoopikoille aurinkopainotteista sopeutumisvalmennusta Kanarian saarilla. Psoriasisliitto taas järjestää vastaavaa iho- ja nivelpsoriaatikoille. Lue lisää Iholiiton ja Psoriasisliiton sivuilta.

 
 
   

Lähteet

Tarkastettu 1.6.2017

Updated: 03-03-2015