Iho ja liikunta

Liikunta on helppo ja myös mukava keino ylläpitää ja edistää hyvinvointia. Liikunta auttaa useiden pitkäaikaissairauksien ehkäisyssä, hoidossa ja kuntoutuksessa.

Voimakas stressi voi joskus lisätä iho-oireita, ja näin pahentaa atooppista ihottumaa, urtikariaa tai psoriasista. Liikunnalla voidaan kuitenkin lievittää stressiä, ja näin liikunta toimii tukena iho-oireiden hallinnassa.

Stressin lievityksen lisäksi liikunta parantaa sokeriaineenvaihduntaa, vahvistaa luustoa, alentaa kohonnutta verenpainetta ja kolesterolia sekä auttaa vähentämään liikapainoa. Liikunta vähentää myös muistisairauksien ja masennuksen riskiä.

Terveyden ylläpitämiseksi liikunnan on kuitenkin oltava säännöllistä.

VALITSE ITSELLESI MIELUISA LIIKUNTALAJI

Liikunnasta on helppo nauttia, kun valitsee itselleen mieluisia lajeja. Se on tärkeää myös liikunnan säännöllisyyden kannalta.

Vaikka hikoilu voi joskus pahentaa kutinaa, liikuntaa ei ole syytä välttää. Varaa hyvin aikaa ihon pesuun ja voiteluun. Useimmiten kutinaa voi ennaltaehkäistä. Lue lisää ihonhoidosta.

Kuivalle iholle kylpeminen tai uinti ovat hyviä keinoja vesipitoisuuden palauttamiseksi normaalitasolle. Uimahallien kloorivesi saattaa kuitenkin ärsyttää tai kuivattaa esimerkiksi atoopikon ihoa, joten iho on syytä pestä huolellisesti uinnin jälkeen. Veden voi kylvyn tai uinnin jälkeen sitoa ihoon sopivaa perusvoidetta käyttämällä.

Myös vaatetuksella on väliä. Kiristävät tai hankaavat vaatteet voivat lisätä kutinaa tai aiheuttaa rakkoja hankauskohtiin. Suosi siis pehmeitä, sileitä ja hengittäviä vaatemateriaaleja. Näin vältät ylimääräistä ihoärsytystä.

Urheillessa teknisten urheiluvaatteiden käyttö voi helpottaa kutinaa, sillä ne siirtävät kosteuden nopeasti pois iholta ja vähentävät hikoilun aiheuttamaa ärsytystä.

Liikunnan lisäksi myös muut terveelliset elämäntavat vaikuttavat ihon kuntoon. Lue lisää ravitsemuksesta.

Lähteet

Tarkastettu 1.6.2017

Updated: 03-03-2015